SvJ&V: geen wijziging asielbeleid Syrie

De algehele veiligheidssituatie en mensenrechtenschendingen die gepleegd worden door het Syrische regime en ook andere partijen, zijn onverkort zorgwekkend. In een aantal Syrische provincies is sprake van ernstige militaire escalatie en een toename van gewapende confrontaties, waardoor opnieuw sprake is van grootschalige binnenlandse ontheemding. Ook in de gebieden die onder controle zijn gekomen of gebleven van de Syrische regering, bleef de situatie zorgwekkend. De acties van het regime vormen een grote bron van onveiligheid. Het ambtsbericht maakt melding van “een totaal ontbreken van een rechtsstaat”. In deze gebieden was het meest sprake van willekeurige detenties van activisten, terugkeerders en anderen die werden beschouwd als opposanten. In verschillende detentiecentra van de Syrische veiligheidsdiensten worden op grote schaal en systematisch martelingen gepleegd.

Het ambtsbericht geeft mij geen aanleiding om het beschermingsbeleid voor asielzoekers uit Syrië aan te passen.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2020/06/30/tk-landenbeleid-syrie/tk-landenbeleid-syrie.pdf, 30.6.20