SvJ&V: LVV-plannen

Vreemdelingen zonder recht op verblijf die Nederland niet uit eigen beweging dan wel gedwongen hebben verlaten, kunnen gemeenten confronteren met problematiek rondom zorg en veiligheid. De inzet van het Rijk en gemeenten is om voor het illegale verblijf van deze vreemdelingen een bestendige oplossing te vinden. Onder een bestendige oplossing versta ik vertrek uit Nederland of, uitsluitend indien de vreemdeling aan de voorwaarden daarvoor voldoet, het legaliseren van verblijf.

Rijk en gemeenten hebben gekozen voor een gezamenlijk ontwikkeltraject. Hierin zullen we door middel van 5 pilots, ondersteund door een landelijk programma, drie jaar lang onderzoeken hoe we deze doelstelling het beste bereiken. Indien succesvol wordt op basis van deze pilots een inhoudelijk bestuursakkoord gesloten waarna kan worden gewerkt aan een landelijk dekkend netwerk van 8 LVV’s. Om het aantal bestendige oplossingen te verhogen wordt in de pilot-LVV’s stap voor stap gekeken welke aanpak in de praktijk werkt. Daarnaast wordt op landelijk niveau gewerkt aan een aantal thema’s die de samenwerking binnen en tussen de LVV’s moeten optimaliseren, zoals bijvoorbeeld doelgroep benadering, coördinatie en gegevensuitwisseling.

Voor het slagen van het LVV-programma is een samenwerkings- en oplossingsgerichte houding van DT&V, IND, Politie, betrokken gemeenten en maatschappelijke organisaties nodig. Hierbij acht ik het van belang om te benadrukken dat het om een gezamenlijke inspanning gaat van alle betrokken partijen. Daarbij is in het bijzonder de nauwe betrokkenheid van de DT&V van belang, zoals ook in het regeerakkoord is bepaald. De DT&V houdt toezicht op het vertrekproces uit de LVV’s door actief deel te nemen in de governance en operationeel betrokken te zijn bij alle individuele trajecten van bij de LVV betrokken vreemdelingen.

https://vng.nl/onderwerpenindex/asiel/asielbeleid-en-integratie/nieuws/start-landelijke-vreemdelingenvoorzieningen-in-5-gemeenten, 29.11.18
Zie ook persbericht NGO’s in pilotgemeenten.