Rb: schrijnendheid beoordelen aan de hand van Praktijkdocument

In geschil is of de staatssecretaris zich op het standpunt heeft kunnen stellen dat geen sprake is van een uniek samenstel van omstandigheden dat leidt tot een schrijnende situatie op grond waarvan de staatssecretaris een verblijfsvergunning moet verlenen met toepassing van zijn discretionaire bevoegdheid. De rechtbank verwijst naar de Afdelingsuitspraak van 24 september 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:3090) waarin wordt overwogen dat de staatssecretaris een praktijkdocument heeft opgesteld waarmee de onderhavige aanvraag wordt beoordeeld. In dit document staan niet-limitatieve factoren en contra-indicaties die in samenhang worden afgewogen door de staatssecretaris om te bezien of er sprake is van schrijnende omstandigheden. De rechtbank zal per aangedragen schrijnende factor het standpunt van de staatssecretaris in het licht van de daarentegen aangedragen beroepsgrond bespreken. (...).

Gelet op het feit dat niet alle aangevoerde omstandigheden kenbaar in de afweging zijn betrokken en dit gebrek ter zitting en in het verweerschrift niet is hersteld, komt de rechtbank niet toe aan de toetsing of de staatssecretaris zich in redelijkheid op het standpunt heeft kunnen stellen dat, in alle samenhang van de omstandigheden bezien, geen sprake is van schrijnende omstandigheden. Beroep gegrond.

Rb Amsterdam, AWB 18/2906 (beroep), 16.11.18