MvV&J: onderzoek opvang ongedocumenteerde slachtoffers huiselijk geweld ivm Slachtofferrichtlijn

Opvang van slachtoffers is geregeld in artikel 9, lid 3, sub a, van de EU-richtlijn. Het derde lid van artikel 9 luidt: “3. Tenzij anderszins verleend door andere openbare of particuliere organisaties, ontwikkelen en voorzien de in artikel 8, lid 3, bedoelde gespecialiseerde hulporganisaties ten minste in: a) een toevluchtsoord of andere passende tussentijdse opvang voor slachtoffers die wegens een dreigend risico van secundaire en herhaalde victimisatie, van intimidatie en van vergelding een veilige schuilplaats nodig hebben; (...)”

Ik ben, met de Kamerleden, van mening dat toegang tot opvang gewaarborgd moet zijn, ongeacht de verblijfsstatus. In de praktijk wordt de toegang tot opvanglocaties in beginsel niet geweigerd vanwege niet-rechtmatig verblijf. De bewoordingen “in beginsel” gebruik ik omdat het niet geheel is uitgesloten dat gemeenten in een concreet geval geen opvang kunnen bieden. Hierover zijn geen deugdelijke gegevens bekend, omdat geen registratie plaatsvindt van de weigering van opvang van personen naar aanleiding van huiselijk of eergerelateerd geweld met het oog op hun verblijfsstatus. Uit nadere informatie komt naar voren dat bij de toegang tot opvang van personen zonder verblijfsstatus de financiering van de opvangplaatsen een rol kan spelen. (...). Ik ga samen met de staatssecretaris van VWS verkennen in hoeverre er in de praktijk problemen zijn bij de toegang tot de opvangvoorzieningen voor slachtoffers van huiselijk of eergerelateerd geweld zonder verblijfstatus en vervolgens indien nodig met de gemeenten en de opvanginstellingen in overleg treden over een oplossing. Deze verkenning verrichten we door middel van een onderzoek dat voor 1 juli 2017 gereed moet zijn.

(...) Voor zover mij bekend is vinden gemeenten in de praktijk veelal een oplossing. Nu de implementatietermijn van de Europese richtlijn verstreken is kan betrokkene zich in principe rechtstreeks beroepen op de bepalingen van de richtlijn. De bovengenoemde verkenning door middel van onderzoek en het overleg moeten ertoe leiden dat gemeenten opvang niet zullen weigeren met een verwijzing naar niet-rechtmatig verblijf.

Kamerstuk 34236 nr. F, 27.1.17
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34236-F.html