SvJ&V: inbewaringstelling uitgeprocedeerde asielzoekers blijft bij DT&V

Op basis van de kwalitatieve en kwantitatieve analyses van de Pilot Inbewaringstelling DT&V heb ik besloten de taken voor inbewaringstelling van uitgeprocedeerde asielzoekers structureel over te hevelen naar DT&V.

De doelstelling van de pilot was om te onderzoeken of de inbewaringstelling van de groep uitgeprocedeerde asielzoekers die zich in de caseload van DT&V bevindt effectiever en efficiënter kan plaatsvinden. De inbewaringstelling van in het toezicht, «op straat», aangetroffen vreemdelingen blijft een taak van de politie.

De pilot richtte zich voor wat betreft de efficiency met name op het tijdsverloop tussen het indiceren van de inbewaringstelling en de feitelijke inbewaringstelling. Gebleken is dat de termijn bij oplegging van de maatregel door DT&V, door goede afspraken tussen alle betrokken partijen, 11–17 dagen korter is dan de termijn voorafgaand aan de pilot, tijdens de nulmeting.

In het kader van de effectiviteit en kwaliteit werd getoetst aan het aantal opheffingen door de rechter na beroep tegen het besluit tot inbewaringstelling. Uit de bovengenoemde kwalitatieve evaluatie van de pilot bleek dat de pilot ook op dit onderdeel tot goede resultaten heeft geleid.

Kamerstuk 19637 nr. 2367, 30.1.18