WBV 2022/8: geen schrijnendheidstoets bij hasa

Deze wijziging vloeit voort uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 20 januari 2022 (ECLI:NL:RVS:2022:187). In deze uitspraak is bepaald dat de IND moet motiveren waarom de IND onverminderd het bepaalde in de artikelen 3.6 en 3.6a Vb geen gebruik maakt van de mogelijkheid om ambtshalve te beoordelen of een vreemdeling in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning regulier voor bepaalde tijd te verlenen op grond van artikel 3.6b Vb. De Staatssecretaris vindt het wenselijk om in het beleid neer te leggen dat de IND geen gebruik maakt van deze mogelijkheid. De wetgever heeft er immers uitdrukkelijk voor gekozen om deze toets niet uit te voeren bij tweede of volgende aanvragen en dit expliciet opgenomen in artikel 3.6a Vb (zie MvT besluit van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 17 december 2013 tot wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 (stroomlijning toelatingsprocedures) (Stcrt. 2013, 580).

WBV 2022/8, 29.3.22 in Staatscourant 2022, 8628, 31.3.22